Taal
Munteenheid
€ EUR

Nederlanders in buitenland vieren massaal Koningsdag

77% van de Nederlanders houdt feestelijke traditie in stand

AMSTERDAM, 22 april 2014 – Nederlanders in het buitenland gaan massaal Koningsdag vieren. Dat blijkt uit een enquête van Holland-at-Home.com, een online supermarkt voor Hollandse producten. Meer dan driekwart van de respondenten (77%) gaf aan de feestdag in ere te houden. Van de Nederlanders in het buitenland is tevens ruim 80% van plan Koningsdag niet anders te vieren dan Koninginnedag.

Traditiegetrouw vieren
De Nederlanders in het buitenland zijn van plan aanstaande Koningsdag te vieren door Nederlandse tradities hoog te houden. Een kwart van de respondenten viert de feestdag met een oranje-artikel, zoals een t-shirt of een hoofddeksel.

Oranje Tompouce op nummer één
In de enquête hebben zij ook aangegeven met welke etenswaren zij aanstaande koningsdag gaan vieren. Op nummer één staat met bijna 28% de Oranje Tompouce, gevolgd door de Oranje Bitter met 25% en bitterballen met 15%. Opvallende hekkensluiter is drank: alcohol blijft haken op slechts 8%. De enquête is uitgevoerd onder ruim tweehonderd Nederlanders die in het buitenland wonen.

Weer even thuis met Koningsdag
Chrystal van Goor den Oosterlingh, eigenaresse van Holland at Home.com: “Wij Nederlanders staan niet per se bekend als extreem chauvinistisch of koningsgezind. Maar wij zijn wel echte ontdekkingsreizigers, Nederlanders vestigen zich over de hele wereld. Meestal passen wij ons snel aan aan de lokale gebruiken. Dat Koninginnedag nu 'vervangen' is door Koningsdag, maakt niet uit. Aldaar proberen wij toch nog enkele tradities in ere te houden. Want zo'n feestdag als Koningsdag geeft Nederlandse expats – en hun kinderen – toch een beetje het gevoel dat zij even weer thuis zijn.”

EINDE PERSBERICHT

Over Holland at Home
Holland at Home is bedacht aan een Duitse keukentafel toen de eigenaresse zelf als expat in Duitsland woonde. Chrystal van Goor den Oosterlingh miste hagelslag en pindakaas, wat haar op het idee bracht dat meer Nederlanders in het buitenland op zoek zijn naar Nederlandse producten.

Na haar terugkeer naar Nederland werd in mei 2005 Holland-at-Home.com gelanceerd. Inmiddels is de onderneming uitgegroeid tot een meertalige online supermarkt waar Nederlanders en iedereen die van Nederlands eten houdt meer dan 5.000 verschillende soorten Nederlandse producten kan bestellen, zoals bekende merken als Calvé, De Ruijter en Unox of tijdens Sinterklaas de zo geliefde chocoladeletters, pepernoten en speculaas. De verwachting is dat dit jaar meer dan 30.000 families gebruik zullen maken van de diensten van Holland at Home.

Op 10 december 2013 stond Holland at Home op de derde plaats van de FD Gazellen Awards, een zeer prestigieuze prijs voor de snelst groeiende Nederlandse bedrijven. Holland at Home was het hoogst genoteerde e-commerce bedrijf van Nederland.

Noot voor de redactie:

Neem voor meer informatie, interviews of beeldmateriaal contact op met Managing Director Lars Heugel Holland at Home op lars@holland-at-home.com.